Ziekenvervoerdiensten (zittend-, rolstoel- en liggend vervoer) gaan actie voeren op het terrein.
Het betreft zogenaamde “duurzaamheidsdagen”, dewelke zullen doorgaan op volgende dagen:

  • Duurzaamheidsdagen:
    • donderdag 5 mei
    • woensdag 11 mei;
  • Duoduurzaamheidsdagen:
    • maandag 16 en dinsdag 17 mei
    • woensdag 25 en vrijdag 27 mei

Het kader en bijkomende uitleg betreffend deze acties door de vervoersdiensten kunt u terugvinden op de website van de organiserende beroepsorganisatie belgambu.
Deelnemende vervoersdiensten op de aangekondigde actiedagen geen opdrachten aanvaarden rechtstreeks via Mutas en I-mens en reeds geplande vervoeren op deze dagen annuleren bij Mutas en I-mens.
Dit zal zonder twijfel bijzonder veel impact hebben op een heel aantal patiënten.
Concreet:

  • Als Mutas en I-mens geen andere oplossing vindt voor een aangevraagde rit (vanwege de actie heel plausibel), kan vervoer rechtstreeks aangevraagd worden bij deelnemende diensten.
  • Zij zullen eigen hogere “duurzaamheidstarieven” aanrekenen, i.p.v. de vaste tarieven via Mutas en I-mens.
  • Er zal geen derdebetalersregeling zijn: patiënten zullen de factuur moeten betalen en nadien bij hun ziekenfonds terechtkunnen voor een eventuele terugbetaling :
    • Terugbetaling zal enkel mogelijk zijn indien alsnog voorafgaandelijk de aanvraag gebeurde bij Mutas/I-mens.
    • Het zal een beperktere terugbetaling betreffen die kan verschillen per ziekenfonds (de patiënt zal dus in elk geval meer betalen).
  • De telefonie bij Mutas/I-mens zal vermoedelijk extra zwaar belast zijn op deze actiedagen, gelieve zoveel als mogelijk via mail nationaal@mutas.be

Wat kunnen wij adviseren:

  • Patiënten waarvan reeds vervoer georganiseerd is op de actiedagen, adviseren wij om de aangestelde vervoersdienst te contacteren en te vragen of deze deelneemt aan de actie.
  • De prijs zal hierdoor verschillen van de gebruikelijke tarieven, vraag daarom op “duurzaamheidsdagen” steeds hoeveel je dient te betalen.
  • Op de actiedagen zoveel als mogelijk andere oplossing zoeken voor uw transport.
  • Indien er toch rechtstreeks beroep moet gedaan worden op een vervoerder aan de duurzaamheidstarieven, zeker eerst Mutas/I-mens te contacteren voor een formele registratie van de aanvraag, vooraleer ze de vervoerder zelf bellen.
  • Formele registratie van een vervoersaanvraag bij Mutas/I-mens is( juridisch) noodzakelijk om nadien nog enige terugbetaling te kunnen verkrijgen! Welke terugbetaling u zal krijgen kan u terugvinden op de website van uw mutualiteit.
  • Vanwege verwachte zware druk op de telefonie, vraagt Mutas om op de actiedagen zo veel mogelijk gebruik te maken van haar digitale aanvraagkanalen (bij voorkeur via LISA, eventueel via e-mail) en steeds goed contactgegevens (telefoonnummer) te vermelden zodat we patiënten zo vlot mogelijk kunnen informeren, zeker indien er geen oplossing gevonden wordt.